Konkurs mechaniczny – rozstrzygnięcie

kdsz Konkurs 3 Komentarzy

No Gravatar

Bardzo dziękuję wszystkim planszoholikom za udział w konkursie mechanicznym. Odpowiedzi były naprawdę ciekawe i żałuję bardzo, że tylko jedna praca będzie nagrodzona. Może w przyszłości uda się zorganizować drugą edycję konkursu i wówczas pojawi się szansa na większą liczbę atrakcyjnych nagród. Tego sobie życzę w Nowym Roku!

Zacznijmy od wyróżnień.

Wyróżnienie 1

Wniosek racjonalizatorski. Autor – lexxx

Praca konkursowa została przesłana w formie rysunku:

KARTY

Jak się nad tym dłużej zastanowić, to rzeczywiście nie brak gier, w których występuje syndrom wskazany w górnej części ilustracji. Propozycja lexxx’a ma więc charakter uniwersalny. Ja będę z niej korzystał przy rozkładaniu żetonów zamówień w grach Magnum Sal i Pastiche. Oszczędzę tym samym trochę miejsca na stole. Oraz kilkanaście czy nawet kilkadziesiąt sekund z czasu gry ;-)

Wyróżnienie 2

Homerule do Carcassonne. Autor – wlodek

Gracz w swoim ruchu może przełożyć wcześniej dołożony kafelek w inne miejsce. Przenieść można wyłącznie kafelek, na którym stoi pionek gracza. Pionek również jest przenoszony.

Przyznam, że nie próbowałem jeszcze zasady zaproponowanej przez wlodka, ale wydaje się ona ciekawa. Ciężkość gry na pewno wzrośnie, bo wzrasta liczba dostępnych opcji do wyboru. Będzie okazja by podkręcić doznania na bardziej gamerskie. Tylko trochę żal złośliwych zagrań, tj. więzienia meepli przeciwnika w mieście, którego nie da rady domknąć.

Wyróżnienie 3

Homerule do Epoki Kamienia. Autor – Łosiu

Zasada dotyczy polowania. Stwierdziłem, że to nie oddaje ducha łowów, jeżeli nie ma żadnego zagrożenia. Otóż robimy tak – jeśli wysyłamy na polowanie k robotników, to zgodnie z zasadami rzucamy k kostkami i sumę wyników dzielimy przez 2. Zmiana dotyczy niskich wyników. Najniższy możliwy do uzyskania wynik to k oczek (same jedynki). Jeśli wypadnie k+3 lub mniej, to jeden z wysłanych na polowanie robotników ginie. Jak widać, pojedynczy robotnik zginie dość łatwo, ale w większej grupie trzeba będzie mieć pecha, aby kogokolwiek stracić. Jeśli k+3 będzie za łatwe, można dać k+2 lub nawet k+1; dla utrudnienia k+4 czy k+5. Rozwiązanie jest o tyle fajne, że daje trochę realizmu; najfajniej jednak będzie się sprawdzać w grze dwuosobowej, gdzie czasami dochodzi do sytuacji, że pewien gracz ma 10 ludzi i wyżywienie na poziomie 10, więc chata, pole uprawne i polowanie przestają go interesować.
Analogicznie można wprowadzić jakiś sposób na obniżanie pozycji na torze żywienia, ale nie mam na razie pomysłu ;)

Epoka kamienia to okres niebezpieczny dla gatunku ludzkiego. Łosiu poszedł tym tropem i proponuje przyprawić tę znaną i lubianą grę szczyptą brutalności. Szczyptę seksu zapewniają standardowe zasady gry, więc będziemy mieć komplet ;-)

Zwycięzca

Pomysł mechaniczny do gry  wykorzystującej karty. Autor: lexxx (po raz drugi)

1. Gracze posiadają osobne decki.

2. Każda karta posiada dwie zdolności – lepszą i gorszą.

3. Po zagraniu gorszej zdolności gracz odrzuca kartę na własny stos kart zużytych. W przyszłości będzie mógł z niej korzystać, gdy deck się wyczerpie i zostanie przetasowany.

4. W momencie zagrania lepszej zdolności, kartę usuwa się z gry.

5. Zasada powinna być taka, że usuwanie mniej przydatnej karty wiąże się z karą dla gracza. Z kolei wyrzucenie mocnej karty powinno dawać ogromny bonus.

Powyższa propozycja wygląda na wariację na temat deckbuildingu. Nie wiem jak zadziała w rzeczywistości, ale wydaje się bardzo ciekawa i nowatorska. W każdym razie ja się dotychczas nie spotkałem z podobnym mechanizmem. Kto wie, może kogoś zainspiruje do stworzenia gry wykorzystującej ten system? Chętnie zagrałbym w coś takiego.

———————————-

Jeszcze raz bardzo dziękuję za wszystkie odpowiedzi. Miałem sporo frajdy czytając Wasze propozycje. Ze zwycięzcą skontaktuję się mailowo w sprawie wysyłki nowiutkiego egzemplarza gry „Światowy konflikt”.

Share

Comments 3

  1. @kdsz Erm zwycięski pomysł mechaniczny jest zaczerpnięty z Mage Knight masz tam deck building w którym masz itemy jedno i wielo razowego użytku. Jeżeli zagrasz standardowy efekt karta idzie w discard jezeli lepszy karta wypada z talii.

  2. Post
    Author

    Scovron, zaskoczyłeś mnie i trochę zasmuciłeś. Nie grałem w Mage Knighta, więc nie byłem w stanie zweryfikować tego pomysłu. Natomiast nie spodziewam się by autor świadomie wykorzystał obcy pomysł. Wierzę w zbieg okoliczności. Zresztą zwycięzca konkursu wysłał długą listę swoich pomysłów i choćby z tej przyczyny należała mu się nagroda.

    Po wakacjach planuję drugą edycję konkursu. Liczę na duży odzew i z tego też powodu wykosztuję się na lepszą nagrodę ;-). Chętni mogą się już zabierać do obmyślania bajeranckich mechanik, homerulesów itp.

  3. No ja generalnie mogłem się wcześniej odezwać ale niestety nie śledziłem strony już trochę ze względu na czas i nadrabiam dopiero artykuły :), a co do pomysłu to nie wykluczone że był on samodzielny a zbieżność jest przypadkowa (wielkie umysły myślą podobnie ;D ). Mage Knight polecam wypróbować gra jest ładna i ma ciekawe założenie ale jest… nudna koniec końców. Downtime jest tak bolesny że ledwo można wytrwać do końca partii dodatkowo sam scenariusz galopuje jakoś tak sobie a muzom i mało przyjemnie się w tym siedzi. Ale warto poznać mechanikę i założenia bo zamysł był ciekawy… egzekucja trochę nie wyszła wg mnie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*