Przeglądając ostatnio BGG przyszło mi kilka pytań do głowy, na które sam sobie zacząłem odpowiadać, ale trochę mam wątpliwości. Krótko i zwięźle sprobuję zrobić otwartą ankietę na zasadzie komentarzy. Trzy pytania mnie nurtują:
1. Jakie tematy gier są najbardziej nośne i najchętniej widziane przez graczy?
2. Czy jest jakiś uniwersalny temat, który będzie pasował każdemu?
3. Czy jeśli gra będzie miała tematykę bardzo niszową, ale klimatyczną i do tego interesującą mechanikę i dużą grywalność to ma szansę na sukces?
Ktoś rzuci jakieś przemyślenia na ten temat?
Comments 9
1. i 2. – Bliżej nieokreślone średniowiecze stylizowane na europejskie średniowiecze wydaje mi się być bardzo popularne i chwytliwe – przykłady: Osadnicy z Catanu czy Dominion.
3. Tak, o ile autor gry jest znany. Np. Martin Wallace i A Few Acres of Snow.
1. 2. Fantasy z potworami, rycerzami, magami i smokami / zombie niekoniecznie postapokaliptyczne
3. jak powiedział solkan, dodam że magnesem może być nie tylko nazwisko a wydawca (ja chce rex i skytraders)
1 i 2 Czyli nawiązując do przedmówców, fani przygody lubią zombie, fani euro lubią udawane średniowiecze. ;-)
3. Zobaczymy jak już wyjdzie Fleet o poławianiu krewetek :D
3. Im bardziej niszowo tym lepiej. Przynajmniej powiem świeżości. Nawet gdy gra będzie się sprowadzała do ciułania punktów, to wole to robić na kutrze na Morzu Beringa niż na Forum Romanum.
Nie ma uniwersalnego tematu. Mnie smoki i średniowiecze nie pociągają. Różnica jest jednak taka, że średniowiecze nie dyskwalifikuje gry w moich oczach, a smoki już tak. Ale generalnie nie przywiązuję dużej wagi do tematu.
Radość gry niema chyba nic wspólnego z tematem. A najpopularniejsze tematy to przemoc i kasa, brakuje trochę sexu w tym biznesie, ale to chyba tylko kwestia czasu.
Dla mnie również tematyka nie ma znaczenia, lubie zarówno czołgi jak i smoki – jeśli gra mi sie podoba to głównie dlatego że mechanika mi sie podoba.
1) Są tematy modne w danym sezonie (np. wyprawa alpinistyczna w góry czy obrona zamku przed oblężeniem) i takie które sprzedadzą się zawsze (kolonizacja, naparzanki w kosmosie, dinozaury i smoki). Gracze lubią światy które znają z innych gier lub mediów (Old World, Śródziemie czy Siedem Królestw).
2) Temat uniwersalny to chyba tylko jego brak, jak w przypadku niektórych gier logicznych… Ja tam lubię kiedy opowiadana jest jakaś historia, nawet jeśli to kolejna bajka o dzielnym wybrańcu ratującym świat przed złem…
3) Nisza w niszy… Dobry klimat wspiera udaną mechanikę, cała reszta to marketing i fart wydawcy…
Author
Z tego co czytam to bardzo łatwo mieć idealną grę. Najlepiej jakby gra była niszowa ale zarazem z bardzo popularnym tematem, autorem musi być znany twórca gier a wydawca musi być z czołówki i do tego niepowtarzalna i genialna mechanika. Banalne.