Dwuosobowe auto

mars Recenzje, Rozgrywki 4 Komentarzy

No Gravatar

Zachęcony pierwszą rozgrywką pokazową zafundowaną przez berniego w środę postanowiłem przekazać wiedzę żonie. Na początku trochę z przerażeniem zauważyłem, że Automobile przeznaczone jest dla 3-5 graczy – ciekawe, że kupując ją tego nie odnotowałem! Oczywiście brać planszoholików na świecie nie śpi i obmyśla rozwiązania niestandardowe, więc wizyta na BGG przyniosła rozwiązanie w postaci alternatywnego wariantu dwuosobowego. Wybrałem najpopularniejszy wątek http://boardgamegeek.com/thread/425258/2-player-variant gdzie okazało się, że modyfikacje są bardzo proste do wprowadzenia. Co należy zrobić żeby zagrać w dwie osoby?

 

1. Rozdać graczom po 2500 dolarów

 

2.  Przygotować dla każdego po 6 kostek Badań i Rozwoju

 

3. Z pola decyzji zarządu usunąć po jednym znaczniku reklamy i promocji z ostatnich pól

 

4. Z pól handlowców trzeba wykluczyć po jednym polu we wskazanych niżej polach – zaznaczaliśmy żetonami aut w kolorze nieużywanym w grze.

 

5. Każdy z graczy wykonuje 4 akcje zamiast standardowych 3

 

6. Podczas gry za przestarzałe fabryki zostajemy ukarani o jedną kostkę strat więcej. Najnowsza dostaje 0 kostek, kolejna 2 (zamiast 1), następna 3 (zamiast 2) i tak dalej.

Po przygotowaniu planszy i wytłumaczeniu zasad przystąpiliśmy do rywalizacji. Tłumaczenie zasad znowu 15 minut. Wykorzystałem schemat tłumaczenia berniego i w sumie całkiem sprawnie poszło. Poprawiłem zasady na takie jakie doczytałem w instrukcji czyli -100$ za zamykaną fabrykę i ruszyliśmy. Niestety słyszałem przez całą grę teksty nastrajające na klimat typu „nie podoba mi się ta gra”, „trzeba przewidywać ile się sprzeda” itp. Nie zważając na przeciwności losu brnęliśmy dalej zgodnie z wariantem dwuosobowym i w około 1:40 wliczając tłumaczenie dotarliśmy do końca. W fazie podliczania pieniążków okazało się, że narzekanie było przykrywką do wygranej, ponieważ zostałem przegranym z wynikiem 5520$ a moja żona uzbierała 6280$. Na koniec stwierdziła, że na koniec już było lepiej, ale to że wygrała nie oznacza, że jej się spodobało – dokładnie jak w przypadku Brassa :)

Jakie spostrzeżenia po wariancie dwuosobowym?

  1. 4 akcje to za dużo. Następnym razem w wariancie dwuosobowym spróbuję zgodnie z podstawowymi zasadami wykonywać 3 akcje.
  2. Pola dla handlowców – trochę bez sensu, że pól jest 17 a handlowców 16 (w turach 3 i 4), więc nie ma dodatkowej presji na to, żeby za dużo nie umieścić na polu. Jedyne co można pomanewrować to kolejność ustawiania na polach.
  3. Rozgrywka bez tłumaczenia zasad po 2 partyjkach chyba w godzinę się zamknie, szczególnie jak się będzie wykonywać 3 ruchy.
  4. Nie ma takiej presji na zamykanie fabryk jak przy większej ilości graczy i trochę mi tego brakowało.
  5. Nie było jakiegoś wyścigu do przodu planszy po droższe fabryki w przeciwieństwie do gry 4 osobowej gdzie dość szybko znaleźliśmy się na drugiej połowie z fabrykami.

 

Podsumowując – coś muszę jeszcze zmienić – na pewno w porównaniu z rozgrywką 4 osobową to tak dość blado wypadła rozgrywka dwuosobowa niemniej jednak było całkiem przyjemnie. Spróbuję może tę eliminację dwóch postaci i mam nadzieję, że doda to trochę smaku rozgrywce. Na pewno trzeba coś mieć, żeby zmusić do częstszego zamykania fabryk i wędrowania dalej bo tak można się zaszyć w dobrym miejscu i nie zwracać uwagi na kostki straty. Jeszcze trzeba potestować.

Share

Comments 4

  1. Zapomniałem dodać, że na 4 akcje jest bez sensu. Ja gram tylko i wyłącznie na 3. Z tą czwartą i tak często nie ma co zrobić ;)
    A co do dealerów, to zamknij dodatkowo wszystkie pola 3-4 ;)

  2. A co do kwesti wyścigu technologii. To może spróbować dodać fabryki gracza neutralnego. Np. przed wykonywaniem akcji rzucić k6. Gracz neutralny stawia fabryke w miejscu oddalonym, od aktualnie najnowszej fabryki, o wynik rzutu/2. Dojdziemy dalej na torze, no i będzie więcej fabryk zmuszających nas do zamykania. Może nawet po 2 fabryki neutralne na runde.

  3. No właśnie 4 akcja taka na siłę i z reguły 2 kostki B+R braliśmy
    Co do gracza neutralnego to jest to dobry pomysł – oczywiście do przetestowania, ale na pewno będzie zmuszał do szybszej ucieczki ze starych fabryk. Ewentualnie myślałem jeszcze o punktowaniu starych fabryk tak, że druga ma 2 kostki, 3 dostaje 4, czwarta 8 (to akurat mało prawdopodobne). W ten sposób będzie bardziej bolało.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *