Planszowa matematyka

osadnik Humor, Ogólne 7 Komentarzy

No Gravatar

Dla tych wszystkich, którzy mają problem z wyborem gry, opracowałem matematyczny algorytm podejmowania decyzji.

To proste

A = C*K*Ż*R*WG/IG*(1+1/BGG)

A teraz zdefiniujmy zmienne:

A – ostateczna atrakcyjność gry

C – współczynnik ceny obliczany wg wzoru 100/cena w pln, stosunkowo mało istotna ( i tak trzeba zapłacić), ale nie bez znaczenia, stąd niska waga.

K – <1,3> klimatyczność – przyjmuje wartości od 1 do 2 gdzie 1 to warcaby a 3 to Arkham dla wielbicieli Lovecrafta, albo Shogun dla strategów

Ż – <1,3> żonogrywalność – wyeliminować w przypadku braku żony/dziewczyny. Przyjmuje wartość od 1 do 3. Dla posiadaczy takowych współczynnik bardzo ważny dlatego jego waga jest znaczna.

R – obiektywnie obliczona ilość partii jaką rozegramy w ciągu najbliższych 3 miesięcy.

WG – ostrożnie policzona ilość osób, które chciałyby z nami w tę grę zagrać

BGG – pozycja w BGG

IG – <1,2>czy inni gracze, którzy mają tą grę? Jeśli tak =2, jeśli nie =1.

proste, prawda

dokonajmy przykładowej kalkulacji:

Mr Jack in NY

C=100/120=0,84

K = 2,5         Ż = 2,6      R = 6     WG= 4     BGG=196     IG=1

zatem A=0,6*2,5*2,6*6*4/1*(1+0,005)=131,6

a Shipyard na przykład

C=100/150=0,66         K=2,4     Ż=1   R=3   WG=2     BGG=212       IG=2

A=4,82 – słabiutko :(

Agricola

C=100/150=0,66         K=2,2      Ż=2,7      R=3      WG=5      BGG=2      IG=2

A=44,10

w niedługim czasie ukaże się aplikacja do ściągnięcia na komórkę, koszt 7zł +VAT.

PS

popracuje jeszcze nad tym wzorem

Share

Comments 7

  1. Wzór na zmienną C powinien być inny.
    Po pierwsze jest błędnie zapisany, brakuje nawiasu.
    Po drugie nie powinien być czasem odwrotnie ? Jak dla mnie to czym mniej zapłace tym lepiej.

  2. Post
    Author
  3. Dobra myśl z tym wzorem, ale na pewno trzeba dopracować. W weekend może siądę i sprawdzę empirycznie co z tego wychodzi. Na pewno nie może być za klimatyczność <1,3>. Zastanawiam się jeszcze tylko co nam da wzór. Trzeba by teraz przyporządkować jakąś skalę. Bez skali, jak ktoś po raz pierwszy będzie oceniał to uzyskując wynik np. 70 co ma z nim zrobić – uznać, że gra dobra czy nie. Drugi wynik wyjdzie np. 80 i co to oznacza, że gra dużo lepsza czy tylko trochę, bo trzeci wynik da 300. Z drugiej strony nie ma sensu robić skali dla wszystkich, bo każdy ma inne zmienne. To oznacza, że chyba wzór ma zastosowanie dla osób doświadczonych mających wiele gier. Wtedy można wszystkie wyliczyć i chcąc kolejną grę wynik porównać z grą w którą się już grało i przyporządkowało wynik.

  4. Post
    Author

    susznie, dziekuj za uwagi
    Wskaźnik jest oczywiscie subiektywny, kazdy musi zrobic po swojemu. Doświadczenie jest oczywiście potrzebne, żeby policzyć punkty za klimatycznosc czy zonogrywalnosc.
    Wazne jest stworzenie benchmarku czyli punktu odniesienia. W tym celu trzeba policzy punkty dla naszej ulubionej gry i tak otrzymany wskaznik A1 uzyc do porownania z potencjalnymi grami.
    jesli iloraz A/A1 jest wyzszy niz 1, znaczy, ze gra to must have!

  5. A z IG chodzi o to, żę „Czy nasi znajomi mają tą grę?” czy „Osoby mające tą grę i chcące w nią zagrać” ?
    Lepiej chyba by działało jakby stworzyć jakąś średnią ważoną ( próbowałeś o niej zasygnalizować przy cenie, ale widzę, że słusznie usunąłeś, bo to nic nie zmieniało ;) zamiast iloczynu. W zwykłym iloczynie poszczególne składniki mogą strasznie zaburzać wynik. Lub w iloczynie szukać składników w stylu (1+1/BGG) :)

  6. Post
    Author

    z IG chodzi o to, ze jak Stanley ma jak gre, a ja gram glownie z nim, to raczej nie kupie tej gry tylko cos czego nie ma on ani inni wspolgracze.

    A wzor mozna jeszcze doszlifowac/uproscic/skomplikowac

    Wspolczynnik BGG zmienie chyba – zamiast pozycji w rankingu lepiej wziac srednia ocene.

    PS sorki za brak polskiej czcionki, ale cos mi sie pochrzanilo w kompie

    Z wagami -tez nad tym myslalem – do jutra pomysl na Nowy Uniwersalny Wzor dojrzeje!!!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *