Arkham Horror pytania

Saandorin Ogólne 56 Komentarzy

No Gravatar

Ze względu na dużą popularność na naszym blogu, jak i duży chaos na innych forach, chciałbym założyć ten temat także u nas.
I zacząć pytaniami:
1.
Jeżeli w jednym miejscu znajduje się otwarta brama i potwór/y, gdy wejdzie na nie badacz, zostaje on wciągnięty przez bramę, czy najpierw musi zmierzyć się z potworami.
2.
Badacz wraca z innego świata, w miejscu bramy znajdują się potwory, czy musi się z nimi zmierzyć, uniknąć lub walczyć w tej samej turze, czy w następnej przed opuszczeniem obszaru.

Share

Comments 56

  1. 1. Tak najpierw walczysz a potem przechodzisz przez bramę.
    2. Walczysz bądź unikasz potwora/ów w tej samej turze.

  2. Post
    Author

    Jeszcze jedno pytanie może wynikać z braku gry na razie walczę z instrukcją, a sam AH dotrze do mnie w Środę.
    Co to jest znacznik aktywności do czego on służy?

  3. Szczerze powiedziawszy nie kojarzę tej nazwy, wiem że jest znacznik eksploracji, ale aktywności? Może w nowym dodruku wprowadzili znacznik, który pokazuje, że jakiś mit ma miejsce w danym obszarze przez jakiś czas. Czasem mity mają trwały efekt w danym obszarze i nazywają to obszarem aktywności, więc może taki dodatkowy znacznik, żeby to oznakować. W mojej wersji nie ma takiego znacznika. Przejrzałem instrukcję i spis elementów i nie widzę :(

  4. Znaczniki aktywności to takie sześciokąty z nadrukowanym numerem od 1 do 3, kładzie się je na planszy tylko po to by nie zapomnieć o akcjach/ akywnościach (wprowadzonych przez karty w grze)

  5. Post
    Author

    Dziękuje za odpowiedzi, co do znacznika po prostu byłem ciekawy jest w opisie elementów gry a nigdzie w instrukcji nie piszą co się z nim robi.
    I miałbym jeszcze jedno pytanie na razie ostanie. pewnie jak dorwę grę jeszcze jakieś się pojawią.
    Chciałbym zapytać o ilość przedmiotów jakie można nosić, wiem że używać można tyle ile ma się rąk ale jak jest z noszeniem przedmiotów i zaklęć?

  6. Co do powrotu, to w turze w której wrócimy dostajemy znacznik eksploracji i nie musimy walczyć z potworami przed zamknięciem bramy, dopiero w następnej kolejce.

  7. A co do przedmiotów to nie ma żadnych ograniczeń co do ilości posiadanych, tylko w kwestii użycia.

  8. Można nosić ile tylko uda Ci się zebrać, ekwipunek badacza jest tj. z gumy ;)

  9. >>
    Co do powrotu, to w turze w której wrócimy dostajemy znacznik eksploracji i nie musimy walczyć z potworami przed zamknięciem bramy, dopiero w następnej kolejce.

    Potwierdzam też tak gramy

  10. Post
    Author

    A to pozwolę sobie przytoczyć małą anegdotę, żywcem wyciągniętą z sesji rpg.
    Ja byłem mistrzem gry, od jakiegoś czasu prowadziłem w tej grupie, licząc na dojrzałość graczy, zarzuciłem w kont kontrolowanie funduszy graczy, to co maja w plecaku i ile, myśląc że każdy podejdzie do tego z pewną dozą zdrowego rozsądku. heh.
    Grupka bohaterów, podróżowała przez niekończące się jaskinie od paru dni często atakowana była przez prymitywnych mieszkańców, musiała przebywać w pław podziemne rzeki i jeziora, wspinać się, przeskakiwać jamy i przepaście. często gubiąc worki, sprzęt, osobistą broń, zużywając strzały, wikt i pochodnie.
    Jakież było moje zdziwienie gdy po wielu dniach takiej podróży gdy większość z nich ciągnęła ostatkiem sił. Jeden z moich bohaterów postanowił uzupełnić zapasy reszty drużyny a miał!! :
    Beczułkę wina, 5 włóczni, 50 metrów liny, żelazne racje na miesiąc, 20 litrów wody, kupę bandaży i ziół leczniczych, 4 kołczany strzał, 16 sztyletów, kusze, i kupę złomu którego juz nie pamiętam. A wszystko to udało mu się spakować do plecaka!!

  11. Przyznaję, że doczytaliśmy instrukcję i macie rację, ale jeśli wiem, że brama nie zdejmie potwora to lepiej go utłuc od razu zanim ucieknie, no chyba że się jest cieniasem ;)

    Przy okazji co oznacza opis potwora Nieumarły, bo jakoś nie możemy znaleźć tego w instrukcji.

  12. Nieumarły w w polskiej instrukcji HA został nazwany jako WIECZNY (ustęp wyjaśniający co oznacza w/w określenie znajduje się na 24str instrukcji), a jak nie chce wam się tego szukać to :)

    Potwór wraca do puli nie jako trofeum i tyle

    Pozdrawiam

  13. Mylisz się Vaski, bo w Horrorze są potwory z mianem Wieczny i są też Nieumarłe, więc to dwa różne typy maszkar.

    Dzięki za wyjaśnienie Palmer :)

  14. Post
    Author

    Zastanawiam się co myślicie o tym autorskiej grze na podstawie AH Stalker, tutaj go znalazłem:
    fantazm.pl/zona/

  15. Z tego co widzę – na pierwszy rzut oka to zerżnięta mechanika, tylko przeniesiona w klimat stalkera. Lubię takie klimaty, ale jakby to było jeszcze na bazie Fallouta to bym na pewno był na tak. Nie mniej wygląda bardzo ciekawie.

  16. >> Mylisz się Vaski, bo w Horrorze są potwory z mianem Wieczny i są też Nieumarłe, więc to dwa różne typy maszkar.

    Dziwne bo nie tylko ja tak zinterpretowałem te zasady dotyczące potworów z zdolnością Nieurmarły

    Dowód:
    boardgamegeek.com/filepage/44431/ah-karta-pomocy-gracza-pl-v-1-0

  17. To, że jakiś koleś zinterpretował to niedomówienie tak jak ty, to nie oznacza, że macie rację. A według mnie jej nie macie, bo gdyby tak było to po co autorzy gry podzielili potwory na Wieczne i Nieumarłe? Poza tym Krzyż, ma dodatkowe działanie na Nieumarłych ( o wodzie święconej na karcie nic nie znalazłam).

  18. a pan google poprowadził do takiej odpowiedzi:

    arkhamhorrorwiki.com/Undead

  19. Patrzę na tę kartę pomocy i jak dla mnie Wieczny i Nieumarły to nie to samo – po co byłyby wymienione oba typy potworów? Owszem w obu przypadkach „pokonany wraca do puli (nie trofeum)”, ale to nie są te same potwory ponieważ przykładowo krzyż działa na nieumarłych a nie na wiecznych.

  20. Post
    Author

    Szkoda że stalkera robią jako nie zależną grę myślę że mógłby to być świetny dodatek do arkhama. A Czy ktoś z was spotkał jakiś fajny dodatek do HA po polsku, oprócz skarabeusza?
    A co do skarabeusza czy ktoś posiada go w wersji do druku wraz zasadami gry i sklejania?

  21. Po Skarabeuszu polecam zapoznanie się z „Horrorem na Morzu”: bardzo specyficzny dodatek, z kilkoma nowymi elementami i dość specyficznym klimatem. A co dalej? Ja mam ochotę zabrać się za „Miskatonic U.” -genialne rozszerzenia skupiające się na środowisku ciała profesorskiego i półświatka wiecznie pijanych, szalonych studentów M.U., ale mam braki w języku hiszpańskim… Jeśli znacie jakiegoś arkhamofila biegle władającego tym językiem to byłbym niezmiernie wdzięczny za kontakt.
    Jest zarys „Inwazji Wielkiej Rasy” czyli czasu kiedy nie będzie można zaufać żadnemu sprzymierzeńcowi, i co gorsza innym badaczom… W planach są też „Chramy Przedwiecznych”: w całym mieście zaczynają pojawiać się bluźniercze kapliczki i ołtarze nienazwanych koszmarnych istnień… Praca na Manufakturze wre, wszystkich chętnych oczywiście po raz kolejny zapraszam…

  22. Post
    Author

    Znajomi wrócili z polski wraz z obiecanym horrorem i klątwą. Nie ma to jak dostać trzy gry na raz;) nie wiadomo tylko gdzie znaleźć czas żeby ze wszystkimi się zapoznać. A do tego mam chętnego do przejęcia części mojej armii Space marine, w zamian za imperial Guards. :)
    Ale do rzeczy, podczas pierwszej gry nasunęło mi się pytanie może odpowiedź znajduje się w instrukcji a ja ją przeoczyłem…
    Potwory gdy osiągną limit potworów w arkham, trafiają na peryferia. A co w momencie gdy pokonamy jakieś bestie w mieście? Czy potwory z peryferii przenoszą się do arkham, czy pozostają na peryferiach?
    Jeżeli pozostają na peryferiach, to czy nowe potwory pojawiają się na mapie arkham aż ponownie osiągną limit, a następnie znów trafiają na peryferia ?

  23. Jak zabijesz potwory to na peryferiach zostają a nowe wskakują do Arkham i znowu do przekroczenia limitu. Jak przekroczysz limit na peryferiach to wzrasta panika i czyścisz peryferia.

  24. Post
    Author

    Dziękuje za wszystkie odpowiedzi :)
    I spieszę z dopisaniem następnych:
    1. Limit potworów w arkham został osiągnięty ale dzięki karcie mity – pogłoski pojawia się kilka następnych, wraz z dopiskiem jeżeli zostaną pokonane to….
    – czy potwory te pojawiają się w arkham czy na peryferiach.
    2. Karta mitów np pogoda lub warunki w arkham zmusza gracza – graczy do zrobienia czegoś.
    – czy działa też na bohaterów w innych światach
    3. Jeżeli zakończę ruch na polu z potworem to muszę go uniknąć lub walczyć w fazie ruchu?
    – czy jeżeli uniknąłem walki z potworem, a w następnej turze chcę opuścić pole na którym stoi potworek to jeszcze raz muszę uniknąć walki z nim?
    – czy jeżeli chcę opuścić pole na którym stoimy razem z potworem a nie chcę go unikać tylko zabić mogę po walce się poruszyć? czy zainicjowanie walki kończy moje poruszanie

  25. Tym razem odpowiem jak my gramy bo znów okaże się, że pozostali gracze znają inne zasady ;)

    1. Jeśli limit już jest to potwory wędrują prosto na peryferia.

    2. Jeśli nie jest zaznaczone inaczej to stosujemy tylko do Badaczy w Arkham.

    3. Jeśli napotykasz potwora to walczysz z nim w fazie ruchu bądź też unikasz gdy jesteś tchórzem ;)
    Jeśli raz unikniesz potwora i nadal jest na Twoim polu w kolejnym ruchu to nie musisz go znów unikać.
    Po walce stoisz (tracisz ruch).

    Mam nadzieję, że nie pomyliłam się i jest faktycznie jak napisałam :)

  26. 1. Potwory z tej pogłoski ( o ile pamietam co faze mitów jeden, a jak się przekroczy limit to panika na 10?) nie są liczone do limitu potworów. Jeśli byłyby liczone to ta pogłoska byłaby bez sensu.

    3. Wg mnie jeśli unikniesz potwora i pozostaniesz nadal w miejscu ( z niewiadomych powodów) to w nastepnej kolejce powinieneś go uniknąć poraz kolejny

  27. Palmer wiem o którym micie mówisz i z nim masz rację (potwory nie wliczają się do limitu – są poza nim), ale są mity kiedy pojawia się jednorazowo jeden czy dwa potwory i wtedy te są wliczane do puli potworów.

  28. Co do unikania potworów: test Uników wykonuje się zawsze kiedy próbujemy opuścić obszar w którym znajduje się potwór lub kończymy ruch na takim obszarze (wyjątkiem są m.in. spotkania przenoszące nas na inne lokacje lub powrót ze spenetrowanego Innego Świata) lub kiedy potwór wchodzi na obszar na którym się znajdujemy.

  29. Ale było pytanie o karte mity – pogłoska, więc myslę, że o tą chodzi ;)

  30. Post
    Author

    Niestety problemy z łączem internetowym nie pozwoliły mi wcześniej odpisać. Nazwy karty nie pamiętam, nie sprawdzę też jeszcze przez parę dni, pożyczyłem arkham w próbie zarażenia planszo-holizmem, na jakiś czas znajomym.
    Spróbuję posłużyć się przykładem: jak dobrze pamiętam jest to mit pogłoska która karze nam położyć na ulicy 3 duchy jeżeli badacze pokonają je do następnej tury coś tam otrzymują. I tu pojawił się problem jeżeli limit potworów jest osiągnięty to czy duchy te pojawiają się na ulicy czy na peryferiach a karta pogłosek spada.

  31. Z tego co pamiętam to potwory z pogłosek są poza limitem miejskim, natomiast działanie karty lub porażka nią spowodowana może znacznie zmienić poziom paniki w mieście. Byłbym przeciwny automatycznemu wygrywaniu z pogłoskami.

  32. Kupiłem kilka dni temu Horror w Arkham, próbuję tę grę ogarnąć, ale mam tyle wątpliwości co do zasad, że normalnie ręce opadają :)

    Oto moja lista pytań. Byłbym wdzięczny, gdybyście udzielili na nie odpowiedzi:
    1. Niektóre żetony potworów (np. kultysta) w lewym dolnym rogu mają tylko niebieski minusik (albo kreskę). Rozumiem, że w przypadku tych poworów po prostu nie stosuje się testu przerażenia, tylko unik albo walka?
    2. Czy żetony wskazówek można stosować w testach umiejętności specjalnych, czy tylko w testach zwykłych umiejętności? Żetony wskazówek mogę wymieniać na rzut kością podczas zamykania bramy?
    3. Jeśli następuje spotęgowanie potworów, czyli zamiast bramy pojawiają się kreatury, to nie kładzie się niebieskiego żetoniku na torze zagłady?
    4. Wg instrukcji, w fazie mitów ciągnę kartę, czyli korzystam z niej, a poprzednią odkładam do talii mitów, ale niektóre karty funkcjonują dłużej. W takim razie mam jakąś kartę, która jest w grze cały czas, dociągam w fazie mitów kolejną i w jaki sposób ruszam się potworami: według tej starej i nowej karty, czy tylko nowej (chodzi mi o zielone znaczniki)?

    Swoją drogą, gra ma potencjał i czuję, że mogłaby mi się spodobać, ale walka z zasadami i niejasnościami jest dużo bardziej wymagająca niż z Przedwiecznymi. Gość od instrukcji chyba był mocno zagubiony w czasie i przestrzeni:)

  33. 1. Tak
    2. W każdym wykonywanym teście możesz wykorzystywać wskazówki, na zamknięcie bramy również.
    3. Nie.
    4. Tylko wg nowej.

  34. Palmer już odpowiedział. W 3 warto dodać „Nie, nie kładzie się znacznika na torze zagłady”, bo jak dla mnie to zabrzmiało jak zaprzeczenie negacji :)
    Gra jest wielka i zasady w teorii się nie ogarnie. Trzeba zagrać kilka razy i wszystko się wyjaśni. Jedna z przyjemniejszych gierek, aczkolwiek trudnych – tu akurat to bardzo dobrze, gdyż się nam nie znudzi.

  35. Tak, to faktycznie jedna z lepszych gier, dlatego warto przebrnąć przez to morze zasad.
    A jedyne co mogę zarzucić tej grze, to tylko tyle, że jak dla mnie jest odrobinę zbyt czasochłonna :( Na pewno nie nadaje się w moim przypadku do częstego grania, bo rzadko kiedy mam aż 3-4h na granie :(

  36. Wielkie dzięki za odpowiedzi, naprawdę bardzo mi pomogły. Dzisiaj sobie wszystko rozłożyłem, niestety na podłodze, bo stół za mały :) Przede wszystkim szalenie podoba mi się tematyka tej gry, zresztą ja w ogóle mam fioła na punkcie horrorów. Na razie sam rozgrywam partię, chcę poznać wszelkie mechanizmy, więc czasami oszukuję :), by sprawdzić różne możliwości. Zaparłem się i dopóki wszystkiego nie rozgryzę i nie zapamiętam, to nie ruszę się z tej podłogi. Praca, jedzenie i inne przeszkadzajki w tym momencie mnie nie interesują :)

  37. Raczej nie polecam oszukiwania w tej akurat grze… Ona strasznie mści się za wszystkie przekręty… Odczułem to na własnej skórze…

  38. To prawda, pamiętajcie że tu czuwa Cthulhu wspierany Wielką Planszą, ich się nie da oszukać!

  39. Domyślam się, że lepiej nie igrać z piekielnymi mocami, ale ustaliłem z nimi, że na razie chcę tylko je poznać. Zgodziły się dać mi fory :)
    Mam pytania:
    1. Jest w grze karta umiejętności „strzelec wyborowy”, która pozwala na kolejny test walki. Tak sobie kombinuję, że właściwie przydatna jest wyłącznie w walce z Przedwiecznym, no bo przecież w standardowych starciach kolejne testy walki przysługują mi regulaminowo. Czy ja dobrze kombinuję? :)
    2. Na moim polu stoją sobie dwa potwory. Jednego rozwalam, chcę od razu (jeszcze w tej fazie) skasować drugiego. Mogę, czy muszę czekać do następnej tury?
    3. Jeśli w fazie ruchu dochodzi do walki z potworem, to po wygranej przeze mnie bitwie mogę kontynuować ruch i przemieścić się na kolejne pole (nie mam na myśli uniku, tylko właśnie walkę)?
    4. A czy w trakcie walki, po nieudanym teście walki mogę powiedzieć „stop, panie kolego, odpoczynek, naparzankę wznowimy w następnej turze”?

  40. 1. Jak tam pisze dokładnie, bo sobie nie przypominam teh karty ? Nie jest czasem, że można obrócić, aby powtórzyć rzut ?
    2. Musisz się rozprawić ze wszystkimi potworami, które stoją na Twoim polu. Przez unik lub walkę.
    3. Walka następuje po ruchu, więc nie możesz kontynuować marszu po walce z potworem.
    4. To jest walka na śmierć i życie, albo Ty albo on. Nie można przekładać rund walki na następną kolejkę ;)

  41. Ad.1. Nie pamiętam tej karty, ale zakładam, że jednak ma sens w normalnej walce. Normalne – kolejne ataki – przysługują regulaminowo, ale po każdym nieudanym ataku tracisz wytrzymałość, a zakładam, że strzelec wyborowy to darmowe powtórzenie ataku, bez straty wytrzymałości. Wygląda to tak: walczysz, ale nie udaje Ci się niestety i powinieneś dostać w pupę, ale korzystasz ze strzelca i ponawiasz swój atak, jak się uda to nic nie tracisz i wygrywasz, jak się nie uda to chociaż miałeś dwie próby.
    Ale nie daję głowy uciąć, że tak jest.

  42. Ruszyłem dupsko do pudła i wygrzebałem kartę ” zakryj aby ponownie wykonać test walki”. Chyba wszystko jasne w takim razie. Nie wyjdzie jakikolwiek tes walki, zakrywasz kartę i możesz go spróbować wykonać jeszcze raz.

  43. Dzięki za interpretację. Myślałem, że po prostu jeszcze raz walczę, ale i tak tracę punkty w razie przegranej, dlatego nie widziałem sensu w korzystaniu z tej karty w potyczkach ze zwykłymi potworami.
    Jeśli chodzi o moje drugie pytanie, to wiem, że nie mogę opuścić pola dopóki są na nim potwory, ale chodzi mi o to, czy po udanej walce z jednym muszę od razu walczyć z drugim, czy czekać do kolejnej tury.
    Pyt. 3-a jeśli w trakcie ruchu wdam się w walkę (nie unik) i ją wygram, a pozostaną mi jeszcze np. dwa punkty ruchu, to mogę przesunąć swoją postać dalej? Czy po prostu muszę zostać na polu, na którym pokonałem potwora?

  44. Nie denerwuj się, po prostu trochę błędnie zrozumiałem Twoją wypowiedź: że jak walka zaczyna się po wykorzystanym ruchu, no to siłą rzeczy nie mogę dalej się przemieszczać.

  45. Palmer miał trochę stresu, więc dlatego tak reaguje ;) Tak czy inaczej ma rację – jak walczysz to już tyłka stamtąd nie ruszysz.

  46. Witam! To mój pierwszy post, zatem chciałbym się przywitać. Mam pytanie odnośnie kilku spraw w genialnej planszówce Arkham Horror:

    1) Czy faza mitów dotyczy każdego Gracza w każdej turze? Czyli np. grając w dwie osoby każdy po sobie ciągnie kartę Mitów, otwiera bramy itd.?

    2) Czy faza mitów obowiązuje Gracza, który przebywa w Innym Świecie?

    Pozdrawiam i z góry dziękuję za odpowiedź!

  47. Ad.1. Tylko 1 Mit na koniec tury, niezależnie od ilości graczy – chyba, że w grze jest już mit, który mówi, że ciągniemy 2 nowe mity.
    Ad.2. Faza mitów obowiązuje wszystkich, aczkolwiek chyba wszystko i tak dzieje się w Arkham

  48. Czy po użyciu zaklęcia bądź broni odkładam ją do kart jako zużytą czy tylko na jedną turę ??

  49. Użycie zaklęcia – czyli rzucenie czaru z reguły wymaga odwrócenia karty „rzuć zaklęcie i zakryj tę kartę” (do końca danej tury). Następnie w fazie utrzymania odwracamy ponownie kartę czaru na stronę niewyczerpaną. Przedmioty z tego co pamiętam mogą mieć też napisane „…odwróć kartę…” wtedy na daną turę się odwraca. Niektóre karty wymagają „odrzucenia” (są jednorazowe) inne natomiast są aktywne cały czas – np. rewolwer czy Thompson.

  50. Witam. To może i ja się podepnę pod temat i ktoś zinterpretuje sytuacje z jakimi mam wątpliwości :
    1. Przy powrocie z innych światów ciągnę kartę obszarów przed próbą pieczętowania bramy czy albo jedno albo drugie ?
    2. Czy jak mam znacznik exploracji (w tym ruchu wróciłem z innych światów) a stoją na tym obszarze potwory to mogę tylko zamknąć bramę, a z przyjemniaczkami się policzyć w następnym ruchu ?
    3. Czy można wybrać wartość (Wola/Waleczność) do zamykania bramy czy jest to określone przez modyfikator bramy której wartości używamy
    5. Przy utracie wytrzymałości do 0 trafiam do szpitala, dostaję na powrót 1 wytrzymałości tyle że tracę 1/2 ekwipunku zaokrąglając w dół. Jak to faktycznie wykonać ? Np. mam przedmioty warte 3$, 6$ i 6$ = 15$ czy to znaczy że tracę jeden z tych za 6$ czy 6+3$ ?
    6. Czy aby odnowić następne pkt wytrzymałości muszę zapłacić 5$ (do fulla) czy też mogę siedzieć w szpitalu dłużej i będzie wracało +1 co turę ?
    7.Wartości trofeów do wymiany w niektórych miejscach są określane na zasadzie jego żywotności (jeśli potrzebuję 5żywotności do transakcji to po prostu muszę mieć trofea na tyle kropli krwi ? (: )
    Na razie tyle, z góry dzięki za odpowiedzi

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*